Usted está aquí: Inicio / Grupo B / Concentracions artístiques: les dues cares de la moneda davant les iniciatives de l'alumnat
EDUCACIÓ en temps de covid

Concentracions artístiques: les dues cares de la moneda davant les iniciatives de l'alumnat

L'alumnat de l'ensenyament artístic es veu afectat per la nova realitat educativa arrel de la pandèmia
Concentracions artístiques: les dues cares de la moneda davant les iniciatives de l'alumnat
Imagen: La Botiga dels Joves Joiers: trobada annual d'estudiants de la EASD de València. ANNA CALABUIG
Autoría: ANA CALABUIG AZNAR

VALÈNCIA.- Davant la situació que ha provocat la pandèmia de la covid-19, ha sigut necessària una adaptació a escala educativa en els plans d'estudis. Donar la benvinguda al sistema híbrid ha suposat reduir l'assistència i vetlar per la seguretat de la mà de la distància social. Una nova realitat que, malgrat afectar a totes les branques de coneixement, ha calat en especial a l'àmbit artístic.

Aquest escenari ha col·locat a les administracions educatives de l'àmbit artístic en una posició bastant compromesa, ja que les disciplines vinculades amb l'art i el disseny necessiten certes infraestructures que no són fàcilment adaptables a l'esfera que ha construït el coronavirus.

Pel que fa als centres públics d'ensenyaments superiors de l'àmbit de l'art, a la ciutat de València destaquen La Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Escola d'Art Superior de Disseny (EASD). Ambdues infraestructures administratives han hagut d'adaptar el seu sistema de treball per tal de trobar un equilibri entre productivitat i seguretat.

Més enllà de les mesures preses, que són ben semblants a les de la resta d'àmbits educatius imposades per la Conselleria d'Educació, ha tingut una major transcendència la satisfacció manifestada per part dels estudiants d'aquestes disciplines: vinculada amb l'acceptació i execució davant les seues propostes artístiques independents.

La Botiga dels Joves Joiers

cartellet

Els estudiants del grau de Disseny de Joieria de l'EASD València varen dur a terme els passats 16, 17 i 18 de desembre La Botiga dels Joves Joiers una trobada anual de joiers i aprenents que va poder dur-se a terme gràcies a l'esforç i el compromís de l'organització, tot i que va haver de patir alguns canvis com haver de traslladar-se a la via pública, malgrat que en les edicions anteriors s'havia dut a terme en l'interior de les instal·lacions del centre.

L'organitzadora ha afirmat la implicació de l'EASD en El projecte col·laboratiu, on els alumnes dels graus d'Interiors i Gràfic van aportar les seues disciplines per tal de desenvolupar la logística de l'acte que, finalment, va comptar amb 32 expositors de joies, segons ha explicat per a uValencia Cindy Valencia, una de les estudiants de joieria encarregada de l'organització de l'acte.

Així, l'organitzadora s'ha mostrat agraïda a què l'escola suporte aquest tipus d'iniciatives propostes pels estudiants: "Els expositors amb llum de La Botiga van ser una proposta d'una professora d'interiors amb els seus alumnes i l'escola els va finançar totalment. Van ser més de 1.000 euros que l'EASD va donar per executar el projecte."

Cindy Valencia: "Gràcies a la situació actual hem hagut de treure a l'exterior La Botiga i això li ha donat més visibilitat que cap altre any".

D'altra banda, Cindy Valencia ha declarat satisfacció en la manera que exerceix l'escola per tirar endavant les propostes artístiques de l'alumnat. "L'escola mai es mostra reticent amb els projectes dels alumnes si són bons i vàlids. Té un nivell de demanda bastant alt, però té sentit, perquè no valdria la pena tirar endavant propostes sense un bon nivell de qualitat", afirma l'alumna.

dakati

Un dels expositors lluminosos de La Botiga dels Joves Joiers 2020. ANNA CALABUIG

L'alienació de l'alumnat de la UPV

Tot i que la situació d'algunes escoles com l'EASD sembla esperançadora en temps de pandèmia, no pot dir-se el mateix de l'acceptació davant la nova realitat per part de l'alumnat d'altres centres com és el cas de la Facultat de Belles Arts de la UPV. Arran de la insatisfacció generalitzada han sorgit col·lectius de denúncia com HOLADIOS, que de manera anònima, sota el pseudònim de l'organització, ha decidit exposar per a uValencia la seua perspectiva davant l'actuació de l'administració de la UPV en temps de coronavirus.

El col·lectiu es va fer eco a les xarxes socials sota la iniciativa falsa de celebrar una festa d'aforament il·limitat en el Cercle de Belles Arts el 17 de desembre. Clarament, un happening vinculat amb els anteriors esdeveniments al Col·legi Major Galileo Galilei que va deslligar la paciència de José Galindo, degà de la Facultat de Belles Arts, qui va arribar a enviar el següent correu d'alerta a l'alumnat de la facultat. "Ens ha cridat l'atenció també com l'amenaça ha provocat més efecte que l'acte en sí, hi ha qui organitza festes sense anunciarles; nosaltres la vàrem anunciar sense dur-la a terme ", sentèncien els HOLADIOS.

maildemaresSegons han explicat els integrants d'HOLADIOS, la iniciativa sorgeix com una estratègia de màrqueting i una primera intervenció pública del col·lectiu com un prova-error. "Volíem, en certa manera, mostrar el fàcil que és fer i cridar l'atenció. El que és interessant també és que fora de les circumstàncies de la covid, encara estaria criminalitzat perquè no ens habituem a veure projectes independents de la facultat propulsats pels mateixos estudiants", explica el col·lectiu.

Al marge d'aquesta iniciativa en particular i l'impacte que ha desencadenat, HOLADIOS ha exposat per a uValencia què la insatisfacció es tracta d'un problema anterior a la pandèmia.

"Moltes deficiències que ja existien s'han fet evidents. No s'assumeix certa incompetència i es manté el paper de professor en lloc de tractar els estudiants com a iguals. A això s'hi afegeix la manca de tallers on treballar, ja que el nombre d'alumnes ha prevalgut a la qualitat, superant les capacitats del professorat i perjudicant la docència híbrida", expliquen.

Respecte a la realització d'iniciatives creatives, confessen que sols s'avalen iniciatives que van de la mà de les assignatures o que no danyen la imatge del professorat. És a dir, res que puga tenir un caràcter disruptiu o crític amb les dinàmiques universitàries, "Ni espais expositius ni espais de convivència ni transcendència. El món professional és opac per a nosaltres.", exposen els estudiants.

loslibrosdemari

 Cercle de la Facultat de Belles Arts. ANNA CALABUIG

En definitiva, es tracta d'una situació controvertida davant la qual les respostes per part de l'alumnat cap a l'administració educativa mai seran neutrals: agraïment contra alienació. La pandèmia ha esdevingut en temps difícils, una època on els futurs artistes es plantegen sovint si han pres el camí correcte

HOLADIOS: "Recorrerem la facultat en el que constitueix un procés de desfiguració de les nostres personalitats artístiques".
Tipo: Noticia
Subtema: Educación
Territorio: Valencia