Usted está aquí: Inicio / Grupo B / Cap ciutat valenciana compleix amb l'obligació de tindre una Zona de Baixes Emissions

Cap ciutat valenciana compleix amb l'obligació de tindre una Zona de Baixes Emissions

La Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica va establir que tots els municipis de més de 50.000 habitants havien de tindre abans de 2023 una Zona de Baixes Emissions i cap de les ciutats de la Comunitat Valenciana ho tindrà a temps
Cap ciutat valenciana compleix amb l'obligació de tindre una Zona de Baixes Emissions
Imagen: Senyal de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona. CRISTOBAL CASTRO

La Comunitat Valenciana té un total de 15 municipis amb més de 50.000 habitants: València, Alacant, Elx, Castelló de la Plana, Torrent, Torrevella, Orihuela, Gandia, Paterna, Benidorm, Sagunt, Alcoi, Sant Vicent del Raspeig, Elda i Vila-real. La llei de canvi climàtic va ser aprovada l’any 2021 i a Espanya només serà complida pel 13% de les ciutats abans de la data límit. 

CIUTAT

València

 HABITANTS

789.744

 ENTRADA EN VIGOR

Finals 2023

Alacant

337.304

En 2023

Elx 

234.205

En 2023

Castelló de la Plana

172.589

No donen una data

Torrent

84.025

Primer trimestre de 2023

Torrevella

82.842

En 2023

Orihuela

78.940

En 2023 

Gandia

75.970

No contesten

Paterna

71.361

No contesten

Benidorm

69.118

En 2023

Sagunt

67.043

No contesten

Alcoi

59.128

Inicis 2023

Sant Vicent del Raspeig

58.912

En 2023

Elda

52.551

Finals 2023

Vila-real

 51.130

No donen una data

Les zones de baixes emissions (ZBE) són àrees delimitades per l’administració pública que apliquen restriccions d’accés, circulació i estacionament de vehicles, per tal de millorar la qualitat de l’aire i ajudar a la mitigació del canvi climàtic amb la utilització de transports més sostenibles i eficients.  

La ciutat de València, la tercera més gran de l'Estat Espanyol, encara no té implantada la mesura, a diferència d’altres ciutats més menudes com Sant Cugat del Vallès o Pontevedra. El passat juliol es va fer la consulta pública prèvia sobre el projecte i es pretén que en 2023 la ZBE funcione. Per controlar els accessos, s’establiran 93 punts de control i a més, es posaran 274 càmeres per captar les matrícules i registrar les infraccions comeses pels vehicles.

La Zona de Baixes Emissions de València          La Zona de Baixes Emissions de València 

Segons les últimes dades emeses per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), nou de cada deu persones respiren aire altament contaminat en les grans ciutats. A València, segons les últimes mesures recollides en l’Inventari d’Emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle, els cotxes expulsen més d’un milió de tones de diòxid de carboni a l’any, és a dir, els automòbils privats representen el 68,05% total del CO₂ emés a la ciutat.

Altres ciutats com la d’Alacant, segons ha confirmat l’Àrea de medi ambient, transport i accessibilitat de l’ajuntament, posarà la ZBE en funcionament també en 2023. L’alcalde, Luis Barcala, ha denunciat que la falta de reglament per part del Govern Central impedeix que els municipis puguen avançar, i per això molts ajuntaments han posposat l’activació de les àrees fins 2023.

La ZBE alacantina pretén reduir 75.000 tones de CO2 a l’any, segons recull el pla de baixes emissions de l’ajuntament. Aquest descriu la zona en dos anells: un interior lligat al centre urbà, a més del casc històric, i un exterior, un total de 7,49 kilòmetres quadrats. Tant el primer anell com el segon, s’implantaran de forma progressiva i s’establirà un calendari de restriccions vinculades a elements contaminants. 

Altres ajuntaments de la Comunitat Valenciana, com el de Castelló de la Plana o Vila-real, no han sabut donar cap resposta i altres, com Torrent o Elda, no han contestat ni al telèfon ni al correu. Només València, Benidorm i Alacant tenen informació pública a la pàgina web dels seus ajuntaments perquè tothom puga accedir i veure-hi el projecte. En 2023 seran les eleccions i els regidors sospesen l’impacte que podria tindre una mesura com aquesta, on s’imposen restriccions als vehicles més contaminants.

Els ajuntaments finançaran les zones gràcies al Fons de “Next Generation”, un programa que té entre els seus objectius la lluita contra el canvi climàtic. Aquesta ajuda ja ha sigut repartida pel  Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, qui va adjudicar en febrer 1.000 milions d’euros per impulsar la mobilitat sostenible a les ciutats.